Wednesday, May 13, 2015

Agar-agar Santan Version Suka Hati Aku


Assalamualaikum semua :)

Nah, tajuk entry tak boleh blah kan.. kau hado tajuk macam tue... kihkih.. Okla disebabkan aku rajin Jumaat lepas and terkenangkan anak aku suka sangat makan agar-agar, aku gagah buatkan jugak..

Tetiba terus terlintas kat kepala otak ni, buat agar-agar santan laa.. Asyik warna merah je kan...Terus google macam mana nak buat... Internet dihujung jari katakan....

Bahan-Bahan:

1 paket agar-agar
3 cawan air
1 cawan perahan air daun pandan (aku guna pewarna hijau je)
* kalau guna pewarna, tambahkan 3 cawan air ke 4 cawan air
1 cawan gula pasir
1 cawan santan dicampur dengan sebijik telur(dipukul bersama-sama)
Secubit garam


Firstly korang masukkan 1 paket agar-agar bersama dengan 3 cawan air... Kacau sehingga agar-agar tu larut. Then masukkan 1 cawan gula. Kacau sehingga sebati, then masukkan 1 cawan perahan air daun pandan.. Nak warna pekat lagi, tambah sedikit pewarna.

Bila semua dah larut, masukkan 1 cawan santan bersama telur tadi.. Perlahan api semasa masukkan santan. Bila nampak macam mendidih, kuatkan api and kacau selama 1 minit.. Kacau sehingga nampak santan tadi berbentel(macam berbiji-biji). Perasakan dengan secubit garam. And teruskan matikan api..

Masukkan dalam loyang. Make sure loyang tu dibasahkan dulu. Confirm nanti jadi punya lah...


Sorry la tak sempat nak snap gambar penuh, sebabnye husband and anak aku tu ngap terus bila keras... Laki aku tanya bila nak buat lagi... hahahha.. sedap la tu kan..

1st time aku buat agar-agar macam ni.. Sebelum ni asyik makan hak orang buat jer.. Memang favorite aku agar-agar nie. Kalau korang xnak ade rasa bau telur tu, masukkan esen vanila sikit pn xper...

Pregnant kali ni memang ak rajin buat ape yang tekak aku rasa nak makan.. Tak tahu kenapa la kali ni Alhamdulillah sangat diberi kesihatan yang baik. Cuma kekadang jer sakit kepala menyerang tu, memang kelepek jela..

Lepas buat agar-agar, terus sakit pinggang...

Selamat Mencuba

1 comment: