Sunday, November 30, 2014

Indah Rupa dari Khabar


Assalamualaikum :)

Monday blues harini kita serikan dengan satu perkongsian yang aku rasa dapat membuka mata and hati kita untuk menilai seseorang. Bukan niat untuk  mengaibkan sesiapa, tetapi aku rasa ingin kongsi perihal seseorang nie.

Dia bukanlah selebriti yang terkenal, malah bukan juga seorang pemimpin yg disegani. Tapi cara penyampaian setiap baris  hujah-hujahnya kalah Presiden Amarica.. bukan America.

Yes aku agree yang kita sebagai rakyat ada hak bersuara untuk mempertahankan nasib kita di Bumi Malaysia. Tapi, sekali lagi aku tekankan TAPI, kita harus and wajib ada cara tatasusila untuk menegur dengan cara yang berhemah.

Sudah lama aku perhati hamba Allah ni. Dia boleh dikategorikan sebagai seorang yang kuat pegangan agama,gamaknye la..(dari segi penampilan serta cara mendidik isteri dan anaknye). Isterinya seorang blogger terkenal. Tak payah diperkenalkan la,semua tahu, IRINE NADIA. Korang boleh baca blog dia, boleh search Fb or IG dia.. Seorang yang kalau lelaki tengok, confirm cair, sebab memang ciri-ciri muslimah yang dititipkan oleh suaminye. 

TAPi,{ again },

Dia seorang yang out spoken tentang kerajaan, seorang yang suka menghina mengkutuk mengkritik Pemimpin Kerajaan dengan kata-kata yang bagi aku tak akan mungkin keluar dari mulut beliau.
( boleh review IG untuk baca setiap post yang diupload).

Sesiapa yang komen and serang pendapat dia, confirm and InsyaAllah uoll akan kena hentam dengan hujah2 and fact yang dia ada. Dari penilaian aku, dia ni banyak membaca and dia ada seribu satu fact and hujah yang dia boleh serang and bash uoll balik.. 

Ok, PENDAPAT AKU: (aku ulang, This is My OPINION);

Aku tak kisah orang yang anti kerajaan ni nak membahas, nak mempertahakan rakyat. Yes, bagus semua tindakan ko tu saudara. Sebab atleast, ada jugak rakyat yang nampak kewibawaan saudara untuk mempertahakan nasib rakyat yang seperti saudara war-warkan kita ditindas oleh Pemimpin Kerajaan.  TAPI, cara saudara menegur, mengkritik tu tak kena lansung.. 

Dia seorang suami kepada seorang yang terkenal(la sangat konon), tapi attitude dia lansung tak bercirikan lansung dengan keterampilan and keagamaan yang ditonjolkan dalam IG or FB. Dia membimbing isteri and anak ke jalan ALLAH SWT, tapi mulut dia tak pon melambang ke arah tu. Dengan kata-kata yang kasar dilemparkan kepada pemimpin and orang komen, bagus ke attitude macam tue. 

Aku tidak sokong mana-mana pihak. Sebabnye, aku taknak tambah dosa dengan menghina mengkritik mengutuk and mengfitnah benda yang aku rasa tak pasti. And cukupla dosa-dos ayang pernah kita buat selama ini ditambah pula dengan dosa kering macam nie. Segala yang dia post, telah menarik ramai orang untuk melakukan dosa seperti dia. 

Dia bersuara dalam ini, ada ke Pemimpin nak baca, cari source yang betul. Pergi ke Kabinet, pergi berjumpa Menteri, and lepaskan apa yang terbuku dihati sebagai seorang rakyat yang hatinya tengah memberontak. Itu cara yang terbaik!. 

Ya memang kita semua terasa akan keperitan sara hidup yang tinggi, keperitan nilai gaji yang rendah. TAPI itu hakikat yang kita semua kena terima and tanggung. Ko jerit-jerit, maki-maki dalam IG semua, benda akan berubah ke?? No ok. Ko lansung tak kritik tak kutuk tak hina pembangkang yang adakalanye melakukan kesilapan. Lansung tak pernah aku terbaca post berkaitan makian cacian berkaitan pembakang. 

Ok sudah hbis berleter. hehe.. Korang boleh nilai macam mana dia nilai kerajaan dia sendiri. Korang boleh nilai macam mana dia berbahasa dengan bangsa dia sendiri.


 Sampaikan ke anak di hasut. Kesian, si kecik yang tak tahu apa2 diajar untuk membenci. Nanti besar tak tahu la macam mana ayah dia nak hasut dia lagi.

 Hashtag shameon PDRM. lepas ni kalau rumah kena masuk pencuri, anak kena culik,isteri kena rogol, jangan pergi report polis ok.

 Cara dia bash orang yang komen post dia

Dia merujuk kepada Perdana Menteri. Ayat kebodohan yang dilemparkan kepada bangsa sendri. Shame on you la saudara. Kalau kaum lain baca, memang confirm diorang akan gelakkan melayu. Nak bersembang, mai turun Penang, selamatkan Penang dari Pembangkang yang diagungkan.


Sedeh aku sedeh tengok bangsa sendiri macam ni rupa. Cerita bab agama memang aku boleh bangun and tabik spring. Tapi kalau nak nilai dari segi bahasa,memang failed. 

Moga, kita semua tak tergolong dari golongan yang sedemikian. Ada cara, ada perkara yang bleh kita settle dengan cara yang berhemah. 

Assalamualaikum :)


No comments:

Post a Comment