Wednesday, November 5, 2014

Istiqamah


Assalamualaikum :)

Wehooo lagi 2 minggu anak teruna ibu nak menjangkau umur 2tahun dah. Tapi tahun ni taknak la buat besday party untuk dia. Tahun ni celebrate kat luar dari Putrajaya kejap.. ahaha.. tukar angin pulak ye. Sekali sekala bawak dia g jenjalan

Sekarang, kena latih dia semua benda start now. Even dia kecik tak tahu pape pon, hati ibu ni membuak-buak tak sabar nak ajar dia macam-macam yang lebih advance. 

Now, dia selalu tiru gaya ibu&ayah solat. Then, terlintas satu perkara di hati n minda ibu. Apa kata ibu ajar dia dari A-Z and dari awal hingga akhir cara-cara nak dirikan solat. 

So, bila masuk je waktu solat, Azan pon dah habis berkumandang, ibu pon cepat-cepat panggil Muhammad, jom solat dengan ibu. Even time tu dia tengah main ke apa ke, aku pujuk je dia. Terus aku ajak dia masuk toilet, ajar ambil wudhu' macam mana. Apa lagi kan, suka tersangat la sampai boleh melompat kalau dah kasi chance main air. Aku pon ajar la dari basuh tangan hingga la ke kaki. Tapi version faster ala-ala train gitu. Sebabnye nanti dia asyik nak main air je nanti.. hikhikhik 

Terus suruh dia hamparkan sejadah, jenuh dok perbetul ni taknak kasi melepek. Aku pon teruskan soalt, dia ikut jela.. Mulut dia macam biasa bunyi macam dok jampi serapah. Ok abaikan jela kan... Habis je solat, aku suruh dia tadah tangan. Tak sempat nak baca sampai habis, terus amin. Haha gelojoh kau nak.. Then aku suruh dia salam tangan and kiss.

Nahhh, kalau hari-hari kita ajar, InsyaAllah berhasil kan. 
Dengan aku kemain solat sampai habis. Kalau dengan ayah, hampeh. tungging terbalik sebab ibu sibuk ngintai tengok dia solat. 

 Moga jadi anak yang soleh ye sayang

*Next planning nak ajar dia tak pakai pampers*


No comments:

Post a Comment