Monday, December 2, 2013

My References :)

PART 2: MY IDOLE 

Salam

Entry untuk part 2 nie,just nk kongsi tentang my other reference yang boleh dikatakan sebagai idola saya.. 1st kenal seorang yang boleh dikatakan seorang sahabat juga tapi lebih kepada formal la. Tidak kekok untuk kongsi masalah dengan beliau,tidak kisah pape pon masalah kita. Dia banyak kongsikan pengalaman hidup dia. Maka saya jadikan dia sebagai satu landasan untuk saya ikut jejak langkah dia.. Mustahil itu kita letak sebelah dulu kan,yang penting azam dan nawaitu kita.

Seorang yang sangat bersederhana,seorang yang tidak  mementingkan kekayaan dunia,walaupun kenyataanya beliau sangat seorang yang berduit bila tengok pada kedudukannya sekarang. Pernah beliau menanyakan sesuatu kepada saya,
"Apa bezanya pakai kereta mewah pada usia 20an dan 40an"??
Tatkala itu,terpikir kenapa beliau tanya soalan sebegini sedangkan beliau sekarang dalam usia yang melingkaui 30tahun, yang mungkin gemar kereta berjenama mewah,sesuai dengan jawatan yang dipegang. Jadi,soalan tadi diberi jawapan yang bukan benda itu yang kita kejar sekarang. Tiada beza lansung umur berapa sekarang dan kelak jika kita pakai kereta pape pon. Sedangkan orang tidak tahu macam mana susahnya kita untuk mendapatkan sebuah kereta yang mewah. 

Mungkin benar apa yang dikata beliau, tak perlu kita kejar harta benda yang kemudian kelak akan menyusahkan hidup kita. Sekadar pakai yang mana kita rasa mampu mengikut taraf hidup kita.
Tiap kali berbual,sering kali dia cakap,saya telah lalui dan berjaya harungi dugaan yang berat untuk saya. Bagi beliau,belum tentu lagi dia mampu terima dugaan serta ujian seperti saya.

Katanya lagi,hidup saya bagi dia sudah lengkap kerna,sudah berjaya jadi seorang anak yang baik,jadi seorang isteri yang taat,jadi seorang ibu yang kasih pada Mhammad Izz Qhalish. Baginya,beliau tidak dapat lagi dan belum tentu lagi akan dapat kehidupan seperti saya. Tatkala itu,saya terfikir sejenak,Ya Allah kerdilnya aku,tidak pernah aku ucapkan syukur padamu atas kehidupan didunia ini sedangkan hambamu yang lain tidak mengecapi kehidupan seperti aku.

Tatkala saya dalam kesusahan,dia antara yang pemberi semangat dan kata-kata nasihat. Beliau tak pernah putus bagi saya kauseling agar saya tak pernah serik untuk berhadapan dengan ujian duniawi. Hidup beliau juga pernah dirundung kesedihan tapi beliau tak pernah patah semangat untuk terus kehadapan. Baginya hidup itu hanya sekali,kenapa kita perlu sia-siakan masa singkat yang ada sekarang,. Bangun dan tunjuk pada duniawi yang kita tak selemah orang sangkakan.

Bagi saya,dia tetap idola saya untuk saya motivasikan diri saya untuk terus kuat,cekal dan tabah harungi pancaroba duniawi. Siapa kita untuk menyangkal kehendak Allah,tapi bagi beliau,jangan anggap diri kita lemah,jangan anggap diri kita terlalu kecil dan hina pada pandangan mata manusia yang tinggi darjatnya. Jangan jadikan diri kita sampah bagi orang sekeliling menghina,mengata serta melempar macam-macam tohmahan,tetapi jadikan diri kita sebagai sebuah rumah yang nampak je usang,tapi didalamnya dipenuhi dengan perkakasan yang cantik,bauan yang wangi,ditumbuhi pokok yang berwarni-warni.

Jangan jadikan hidup ini terlalu rumit untuk kita layari. Luah ape yang perlu kira rasa luah pada orang yang betul-betul boleh beri kata semangat dan tidak patahkan semangat kita untuk teruskan hidup. Kata-kata semangatnya selama saya kenal tak sampai setahun ini buat saya pikir dalam kesusahan serta ujian yang sering datang dan pergi,Allah SWT tetap sayangkan saya sebab hadirkan seorang hamba yang boleh dianggap sebagai sahabat yang baik akhlaknya.

~Syukur Ya Allah~

No comments:

Post a Comment