Wednesday, December 11, 2013

Darjat

Assalamualaikum

Allah Ta'ala berfirman pula: "Dan janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan sombong." (al-Isra': 37)

Allah Ta'ala berfirman lagi: "Janganlah engkau memalingkan muka dan para manusia sebab kesombongan dan janganlah berjalan di bumi dengan takabbur, sesungguhnya Allah itu tidak suka kepada setiap orang yang sombong dan membanggakan diri." (Luqman: 18)


Ke mana sangat boleh bawak darjat yang tinggi tue.. takde kemana-mana lansung pon.. Kalau nak berbangga sangat dengan taraf jawatan yang ada sekarang,tak perlu la rasanye..tinggi sangat ke pangkat sampai nak lemparkan senyuman pon payah.. Semua manusia pernah lakukan kesilapan dan kesalahan,dan KAMU bukanla sesempurna mana pon. Tak perlu la pandang manusia disekeliling kamu macam besar sangat salahnya pada KAMU. Dan tak perlukan nak tunjuk muka yang KAMU benar-benar tak suka orang disekeliling KAMU.. Taknak bersembang or bertegur tue bukan lah satu kepelikan atau kerisauan oleh orang disekeliling KAMU, tapi fikirlah KAMU bukanlah antara diantara orang yang bagus AKHLAH nya kalau begini peragai KAMU sebenarnya.

Kalau setiap kali senyum dilemparkan,masih muka ketat dilemparkan kembali,sorry la memang kali terakhir akan bertegur lepas nie..Jangan ingat KAMU gred 41,KAMU dah sememang besar dalam mukabumi nie.. SORRY.. dari tambah dosa aku nk kutuk KAMU,lebih baik aku tak bertegur KAMU dah.. memang KAMU xde dalam senarai nama untuk kamu lempar senyum lepas nie..

InsyaAllah aku tak akan sama sekali lupakan manusia2 yang buat macam nie..Depan aku buat muka ketat and asyik nak kutuk aku xtentu hala.. Kalau dari segi perwatakkan diri awk nampak sangat baik dan alim,tapi kalau hati dah macam nie,memang aku tak akan respect lansung.. xkisah KAMU umur berapa pon..

Aku jugak bercampur dengan orang sekeliling lain dan lagi tinggi jawatanya dan takde plak nak sombong or bongkak diri macam KAMU.. Ya memang aku just orang bawahan yang perlu diberi arahan jer,tapi ingat belum tentu KAMU tinggi kedudukannya jugak di SiSi Yang Maha Esa.

Asal ada bahan,asyik nak menuju muka orang lain jer.. sampaikan ke anak aku pon jadi bahan,konon jadi "mam", ada orang jagakan kat rumah.. Even KAMU cakap tue xde niat pape,tapi hati orang tak sama macam hati KAMU.. Bila hati kecik aku ni terdetik terasa,maafla aku tak akan respect KAMU lagi lepas nie.

Wassalam

No comments:

Post a Comment