Thursday, June 19, 2014

Kisah Burung Tiong dan Sakaratul Maut



Assalamualaikum :)




Meskipun seekor burung yang selalu mengucap khalimah syahadah yang sering diajar oleh tuannya, Sedangkan ahli ulama yang selalu mendalami ilmu agama dan ilmu akhirat, lidah yang selalu dibasahi oleh khalimah-khalimah Allah, akan tetapi bila tiba masa Malaikat Maut datang bertemu, entah apa mungkin boleh lidah ini mengucap Khalimah Syahadah ketika dicabutnya nyawa kita.. Entah boleh atau tidak mulut ini bisa mengucap seperti selalu kita lakukan.. 
 
Tidak tergambar sakitnya mati. Tidak tergambar bagaimana reaksi tibanya Malaikat Maut ketika itu.. Walaupun ahli ulama pon takut akan masa yang bakal semua makhluk di dunia ini akan merasai, apatah lagi kita yang ilmunya entah cukup atau tidak untuk dijadikan bekalan..
 
Semua makhluk akan meminta dihidupkan semula untuk kembali ke dunia nyata. Untuk mencari bekalan yang belum tentu akan cukup sampai bila-bila..

Takut,takut,takut.. Itu yang sentiasa keluar di kotak fikiran ini bila tengok kematian.. Bagaimana pula bahagian kita hendak menemu Sang Pencipta.. 

Moga dipanjangkan umur buat semua bagi mengejar ilmu akhirat

No comments:

Post a Comment