Tuesday, July 30, 2013

Teddy Short Bread

Morning :) rajin sggh ehh hari2 update blog..aahaha..baru lepas buat log user,so free je skrg..dari duduk saja biar citer cikit pasal resepi solid food mat olish ibu tue...

semalam still dapur xberasap..haha..sebab kemalasan nak masak tambah pulak olish asyik merap nk dukung jer..xboleh kalau jauh cikit pon padahal pegi dapur jer..menangis jer dia..nak mandi pon xtenteram..jadinye mandi ala2 kerbau jela..tunggu ayah balik baru boleh mandi dengan tenang n sesuci suci murninye... ada jugak yang kata,baru anak sorang dok cakap letih2 je..mana xletih,balik kerja sorang,ngn nk usung anak n beg bagai nek atas..macam orang lain xpela asben wife ada yang balik kerja sesame,boleh la tolong tengokkan anak sume...aiii la xsume orang sama la cik nak oiii...

 Ok2,melalut plak..kali ni resepi sesangat la simple jer..sebabnye buat resepi ni,nak bagi olish duduk senyap2 dalam walker dan dapat mengunyap dengan tenang..ibu boleh buat kerja di dapur sambil menari2..hahaha...itu pon kalau mood dia ok la kot kan...

Teddy Short Bread nama resepi kali nie..sendiri bagi nama..ahhaha...so bahan2 untuk resepi nie just roti gardenia ye...or pape roti yang korang rs suka n sesuai dengan peringkat umur anak korang...saya just guna gardenia je sbb suruh ayah dia belikan..kang suruh beli roti pelik2,dia xtahu plak nak cari..

Just cut or cop ikt acuan yang korang rasa comel n dapat menarik perhatian anak2..kalau nak sapu sedikit unsalted butter kt atas roti tu pon ok jgk..n tabur la kismis or kurma yang dicincang..tp rasanye tue sesuai untuk anak yang dah ade gigi sbb maybe kurma n kismis tue keras kan...

Sementara tue,boleh la panaskan oven  dalam 190c dalam 10-20min..kepanasan oven tu ikt suka hati saya je..haha...then masa nak baked tu saya just guna time utk cookies,just pilih je di oven..terpulang pada oven masing2 ye..or bole cuba dalam 20min..bakar sampai nampak garing..


 nah,rupa selepas di baked..ehehe..comel kan...cutter bentuk teddy ni beli di Daiso..ada banyak saiz..saya xbakar sampai ranggup sangat,sedang2 elok je ok..xdela keras sangat anak nk gigit nnt dan xlembik sangat..just2 nice gitu...





 version teddy ni saya xletak lagi unsalted butter sebab saya nk try dulu sedap ke tidak kalau kosong...sangat2 sedap sebab saya yang rasa dulu...haha...olish plak xrasa lagi sebab dia dah tido..kih3..



ok,boleh la mencuba nanti kan..saya buat banyak2 nak bawak balik kampung nnt..masukkan dalam bekas kedap udara bagi xmasuk angin..untuk next short bread nak buat bentuk jejari,sng cikit anak nk pegang bila makan..


~SELAMAT MENCUBA~

No comments:

Post a Comment