Monday, March 24, 2014

Mee Kari Orang Penang


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Aku nie bukanlah seorang yang pandai masak memasak nie...hehe..dulu masa bujang,jangan harap la sangat nak tolong mama masak kat dapur.. Bila dah habis beljar poli,setahun aku stay kat rumah,tu pon aku bukan belajar masak pon.. Au belajar macam maner nak bersiang ikan, ayam dan sewaktu denganya...kihkih..malas tahan jebon aku nie...

Tapi,tapi dan tapi,aku suka google resepi masakan..aku suka cuba..lantak la kan sedap ke tidak..bukan nak memuji diri, tapi tiap kali ak cuba memasak mesti jadi punya lah...kihkih... aku suka masak benda yang bersup... ikut keturunan mama aku la nie..hehe..segala macam jenis sup aku akan cuba buat..sama la macam mama aku dok buat kt aku time bujang dulu...

Nah,dalam seumur hidup aku,aku buat mee kari sendiri...memang terkejut mama aku ni kalau dia tahu...hehehe.. kalau macam mee udang, mee kuah sume tue dah memang selalu aku buat..dah favorite aku kata kan...

Aku just main campak-campak je bahan..


Bahan-Bahan:

*Bawang besar - dikisar
*Bawang putih - dikisar
 *Rempah Kari Ayam - dibancuh
*Ayam - dipotong kecil

*Tauhu Kering
*Sawi
*Fish cake
*Fish Ball
*Kerang
*Cili hijau untuk hiasan


Tumis dulu bahan yang dikisar sampai naik bau. Then masukkan rempah kari ayam yang dibancuh dengan air terlebih dahulu... Tumis sampai pecah minyak.. Bila dah terbit minyak,masukkan potongan ayam tadi.. Tambah air kalau nak kuah banyak.. Saya buat tak pedas sangat sebab nak suap kat Muhammad sama nanti..

Then, boleh la masukkan tauhu kering tu, fish cake, fish ball dan kerang...Masak sampai mendidik then baru masukkan sawi.. 

Dah siap kan... senang jer aku buat...hahahaha...
 
 

 

No comments:

Post a Comment